Wszystkie cztery ilustracje na sąsiedniej stronie przedstawiają scenę monologu Konrada z III części „Dziadów” Adama Mickiewicza. W tej scenie dramatu, zwanej „Wielką Improwizacją”, biorą jeszcze udział dwa Głosy: Głos z Prawej (po stronie Dobra) i Głos z Lewej (po stronie Zła). Zapoznaj się z tekstem utworu Mickiewicza. Po lekturze porównaj – w takim stopniu, w jakim to możliwe na podstawie statycznych ujęć fotograficznych – cztery odmienne rozwiązania inscenizacyjne (weź pod uwagę, że zdjęcie z 1901r. ze względu na ówczesne warunki oświetleniowe nie mogło w pełni dokumentować scenografii).
a) Zanalizuj przedstawioną sytuację: co możesz powiedzieć o jej dynamice? Zwróć uwagę na kostium, charakteryzację i sylwetkę głównego aktora: czy odpowiada potocznym wyobrażeniom o bohaterze romantycznym?
b) Zastanów się, jakie funkcje pełnią konstrukcje scenograficzne w przedstawieniach B i D. Jak dookreślają wymowę monologu? Jakie mogą wywoływać skojarzenia z innymi tekstami kultury (zwróć uwagę na akwarelę Williama Blake’a powyżej)? Jaką perspektywę odbioru sugerują widzowi: uniwersalną, historyczną czy współczesną?
c) Które z upostaciowań scenicznych Konrada wydaje ci się najbliższe współczesności? Czy uwspółcześnienie bohatera romantycznego musi prowadzić do jego uzwyczajnienia bądź pomniejszenia? Uzasadnij swoje zdanie.
Zdjęcia:
A. Dziady w inscenizacji Stanisława Wyspiańskiego w krakowskim Teatrze Miejskim (1901).
B. Dziady w inscenizacji Krystyny Skuszanki i Jerzego Krasowskiego w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie; scenografia Józefa Szajny (1962).
C. Dziady w inscenizacji Konrada Swinarskiego w Starym Teatrze w Krakowie; na pierwszym planie Jerzy Trela jako Konrad (1973).
D. Dziady w inscenizacji Adama Sroki w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu; scenografia Izy Toroniewicz.
Obraz:
William Blake, Drabina Jakubowa (1800-1803)
Link do zdjęć:
http://ofu.pl/xx70okhv
Proszę o pomoc z tym zadaniem....
a) Zanalizuj przedstawioną sytuację: co możesz powiedzieć o jej dynamice? Zwróć uwagę na kostium, charakteryzację i sylwetkę głównego aktora: czy odpowiada potocznym wyobrażeniom o bohaterze romantycznym?
b) Zastanów się, jakie funkcje pełnią konstrukcje scenograficzne w przedstawieniach B i D. Jak dookreślają wymowę monologu? Jakie mogą wywoływać skojarzenia z innymi tekstami kultury (zwróć uwagę na akwarelę Williama Blake’a powyżej)? Jaką perspektywę odbioru sugerują widzowi: uniwersalną, historyczną czy współczesną?
c) Które z upostaciowań scenicznych Konrada wydaje ci się najbliższe współczesności? Czy uwspółcześnienie bohatera romantycznego musi prowadzić do jego uzwyczajnienia bądź pomniejszenia? Uzasadnij swoje zdanie.
Zdjęcia:
A. Dziady w inscenizacji Stanisława Wyspiańskiego w krakowskim Teatrze Miejskim (1901).
B. Dziady w inscenizacji Krystyny Skuszanki i Jerzego Krasowskiego w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie; scenografia Józefa Szajny (1962).
C. Dziady w inscenizacji Konrada Swinarskiego w Starym Teatrze w Krakowie; na pierwszym planie Jerzy Trela jako Konrad (1973).
D. Dziady w inscenizacji Adama Sroki w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu; scenografia Izy Toroniewicz.
Obraz:
William Blake, Drabina Jakubowa (1800-1803)
Link do zdjęć:
http://ofu.pl/xx70okhv
Proszę o pomoc z tym zadaniem....