Koncert Jankiela na cymbałach określony jest mianem koncertu nad koncertami. Poeta w sposób mistrzowski uwydatnił artystyczne walory konceru poprzez: wprowadzenie melodii pieśni narodowych (polonez 3-go maja, piosenka o żołnierzu tułaczu, mazurek Dąbrowskiego), naśladowanie dźwięków różnych instrumentów (dzwonki, bębenki, trąby mosiężne), zmiany rytmu i siłu uderzeń. Wprowadzenie dyzonansu w melodię poprzez zgrupowanie wyrazów ze spółgłoskami syczącymi, nagromadzenie wyraz dźwiękonaśladowczych, nagromadzenie odpowiednich rzeczowników i czasowników, emocjonalnych epitetów, porównań, przenośni i poetórzeń. Przywołane obrazy historyczne wywołują różną reakcję u słuchaczy. Konstytucja 3-go maja (1791) - młodzież rwała się do tańca a starsi wspominali ogłoszenie konstytucji. Targowica (1792) - zaskoczenie i przerażenie obecnych, rozpacz Gerwazego, który odczuł i zrozumiał znaczenie fałszywego akordu. Rzeź Pragi (1794) - niepokój i lęk wieśniaczek, które znały z opowieści ludowych tragiczne zakończenie powstania kościuszkowskiego. Dzieje legionów - smutne refleksje żołnierzy, tułaczka żołnierzy polskich, walka na obczyżnie zdala od kraju (1795-1812). Mazurek Dąbrowskiego w Soplicowie - wzruszenie wszystkich i ogólna radość wiara i nadzieja Polaków w wyzwolenie ojczyzny.